Od neděle 19. 10. do úterý 21. 10. 2025 proběhl na GaSOS Rokycany třídenní Hackathon s tématem vývoj her, který spolu se školou zorganizovala plzeňská organizace SIT Port. Do soutěžního maratonu se zapojilo 14 týmů ze dvou různých krajů. Hlavní partneři akce - softwarové firmy HTEC a Eurosoftware - spolu s dalšími firmami poskytly věcné i finanční dary a hlavně také mentory, kteří pomáhali týmům po celou dobu akce. Akce probíhala v uvolněném duchu plného nadšení ze stran žáků, mentorů i organizátorů.
Co studenti tvořili
Účastníci během 55 hodin:
- programovali PC hry
- navrhovali prototypy nových deskových her
- zpracovávali vědecká a popularizační témata
- vytvářeli základ informačního systému
„Cílem hackathonu nebylo jen napsat co nejvíc kódu, ale hlavně propojit kreativitu, technologii a týmovou spolupráci. Studenti si zkusili celý cyklus – od nápadu přes prototyp až po prezentaci,” říká Jitka Fürbacherová, učitelka a hlavní koordinátorka akce na GaSOS Rokycany.
Školy a byznys v jedné místnosti
Silná účast firem potvrdila zájem regionu o mladé talenty. „Když studenti pracují na reálném zadání a mají po ruce mentory z praxe, roste jejich motivace i kvalita výsledků. Přesně takové mosty mezi školami a firmami chceme v kraji stavět,” doplňuje zástupce SIT Portu.
Partneři: HTEC, Eurosoftware, Kavenu, Albi, Fakulta aplikovaných věd ZČU Plzeň, NVIAS, Inventi. Partneři přispěli cenami pro týmy i finanční podporou, zároveň vyslali mentory pro konzultace designu, kódu, testování i prezentace.
Přínosy pro studenty
· Praktické dovednosti: práce v týmu, vývoj her, nové zkušenosti
· Reálná zpětná vazba: hodnotili učitelé i odborníci z firem
Zpětná vazba od studentů byla velmi pozitivní a většina z nich by se ráda za rok vrátila na další ročník.
Organizace a hodnocení
Žáci mohli využívat prostory rokycanské školy 24 hodin denně a velká část z nich využila možnost ve škole přespat, aby neztráceli drahocenný čas věnovaný vývoji. Kromě samotného vývoje mohli účastníci navštěvovat i doplňkové přednášky a workshopy.
Akce se celkem účastnilo 55 žáků a 16 mentorů.
Žáci pracovali převážně s herními enginy Godot a Unity a vytvářeli hry s lovením bugů a ježděním autíčkem po městě.
Pro pohodlí účastníků byl zajištěn neustálý přísun jídla a pití. Kromě 4 hlavních denních chodů byl v provozu i bufet, kde žáci doplňovali energii ve formě ovoce, zeleniny, sušenek, vaflí, párků v rohlíku a mnoha dalších pochutin a pokrmů.
Akci zastřešila G+SOŠ Rokycany ve spolupráci se SIT Portem. Týmy průběžně prezentovaly svůj postup a zapracovávaly připomínky a rady mentorů. Celé úsilí vygradovalo v úterý odpoledne před porotou složenou z pedagogů a odborníků z praxe.
Výsledky Všech čtrnáct soutěžních týmů úspěšně dokončilo svá zadání. V hlavní programátorské kategorii se utkalo dvanáct týmů, zatímco ve vedlejší kategorii soutěžily dva.
Odborná porota nejprve hodnotila technické zpracování jednotlivých projektů. Porota byla složena z odborníků na vývoj her, kteří posuzovali kvalitu kódu, funkčnost i kreativitu řešení. Následně měli soutěžící několik minut na to, aby své projekty představili zkušeným manažerům a přesvědčili je o jejich potenciálu. Hodnoceny tak byly nejen technické, ale i prezentační a komunikační dovednosti.
V porotě zasedl Pavel Vlach, ředitel Gymnázia a Střední odborné školy Rokycany (G+SOŠ), dále Zdeněk Samuel ze společnosti HTEC a František Liška ze společnosti Eurosoftware.
Podle mentorů i porotců se všechny týmy zhostily svých úkolů mimořádně precizně a vyhlášení výsledků tak bylo velmi napínavé. Nejvíce však porotu zaujala hra Bug Hunt od týmu Undefined (Jakub Hnilička, Makar Simonov, Ivan Alipov, Kamil Janiak – všichni z Infisu Plzeň), která vznikla na základě zadání společnosti HTEC.
Na druhém místě se umístil domácí tým NULL (Štefan Prokop, Jaroslav Judl, Kristian Maas, Jan Palma – všichni z G+SOŠ Rokycany) a třetí příčku obsadil tým Defined ze SPŠE Plzeň.
-FUR-
